ایمیل

کلمه عبور

نوع پنل


رمز عبور را فراموش کرده ام

ثبت وب‌ سایت در گوگل وب‌ مستر
تاریخ خبر: پنجشنبه 11 دی 1393 803 بازدید
توضیح کوتاه:
رتبه صفحه پیج رنک Pagerank (به فارسی: رتبه صفحه) نیز یکی از فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی نتایج گوگل است و به همین دلیل برای وبمسترها اهمیت بسیاری دارد. هر چه پیج رنک یک وب‌ سایت بیشتر باشد، این وب‌ سایت در میان کاربران محبوب‌ تر بوده و می‌ تواند درآمد بهتری از تبلیغات به دست بیاورد.

ثبت وب‌ سایت در گوگل وب‌ مستر


در مبحث قبل با برنامه‌ی آموزشی مدیر وب‌ گوگل (Google Web Master) آشنا شدیم و آموختیم که موتور جستجوی گوگل چگونه کار می‌کند. در این مبحث به برخی مفاهیم دیگر همچون رتبه‌ی صفحه می‌پردازیم و شما خواهید آموخت که چگونه وب‌سایت خود را در گوگل وب‌مستر ثبت کنید.

 

رتبه صفحه
پیج رنک Pagerank (به فارسی: رتبه صفحه) نیز یکی از فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی نتایج گوگل است و به همین دلیل برای وبمسترها اهمیت بسیاری دارد. هر چه پیج رنک یک وب‌سایت بیشتر باشد، این وب‌سایت در میان کاربران محبوب‌تر بوده و می‌تواند درآمد بهتری از تبلیغات به دست بیاورد.

پیج رنک بر اساس نتیجه تجزیه و تحلیل لینک‌های ورودی به یک وب‌سایت بنا شده است و عدد بزرگتر در پیج رنک نشان دهنده این است که وبسایت‌های زیادی به وب‌سایت مورد نظر لینک داده‌اند.

گوگل البته به مدیران وب‌سایت‌ها پیشنهاد می‌کند برای بالابردن پیج رنک خود از شیوه‌هایی مانند لینک دادن به وب‌سایت خود از وبسایت‌های جعلی خودداری کنند چرا که بر اساس الگوریتم‌های جدید گوگل، موتورهای جستجوی این شرکت در شناسایی لینک‌های غیرطبیعی بسیار دقیق عمل می‌کنند.

گوگل چاره کار را در نوشتن مطالبی چالش برانگیز می‌داند که سبب می‌شود مطلب شما از سوی دیگران خوانده شده و آن‌ها را به لینک دادن یا پاسخ به مطلب شما وادارد.

پیج رنک، که در سال ۱۹۹۶ توسط سرگئی برین ابداع شد، البته با مشکلاتی نیز همراه بوده است. بمب‌های گوگلی یکی از بزرگترین مشکلات سیستم پیج رنک بوده که سازندگان بمب‌ها به دنبال تغییر نتایج جستجوی گوگل بوده اند. این مشکلات با تغییر الگوی گوگل در سال‌های گذشته کمتر شده است.

با این حال گوگل از سیستم پیج رنک همچنان استفاده می‌کند و این سیستم یکی از سیستم‌های طبقه بندی نتایج جستجوی این موتور جستجو به شمار می‌رود.

 

مهمترین روش‌های اشتباه بالابردن رتبه صفحه

گوگل می‌گوید افرادی که قصد دارند از طریق فریب دادن اسپایدرهای این شرکت به افزایش پیج رنک خود اقدام کنند، بهتر است این شیوه را از سر خود بیرون کنند چرا که شیوه‌های متفاوتی را برای تشخیص صفحات نامناسب به کار می‌گیرد.

برخی از سازندگان صفحات وب برای فریب اسپایدرها از صفحاتی استفاده می‌کنند که تنها برای این روبات‌ها ساخته شده‌اند و در معرض دید کاربران وب‌سایت‌ها قرار ندارد. گوگل این کار را بخشی از تکنیک کلاکینگ (Cloking) می‌داند که بر اساس آی پی وارد شده به صفحات ورودی پایه ریزی شده است.

در واقع هنگامی که اسپایدرهای گوگل با جایگذاری رد پای مشخصشان به این وب‌سایت‌ها مراجعه می‌کنند، صفحات وب آن‌ها را به صفحات دیگری منتقل می‌کنند که محتوای متفاوتی با محتوای اصلی وب‌سایت دارد و تنها برای افزایش پیج رنک طراحی شده است.

گوگل همچنین به سازندگان صفحات وب توصیه می‌کند که از صفحات چندگانه (Doorway Pages) نیز استفاده نکنند چرا که ربات‌های جستجوگر این شرکت در شناخت این روش توانمند هستند. در شیوه صفحات چندگانه، سازندگان وب‌سایت‌ها، صفحاتی را ایجاد می‌کنند که هر صفحه آن دارای یک کلید واژه خاص بوده و برای آن بهینه شده است. آن‌ها سپس کاربران را به یک وب‌سایت مشخص هدایت می‌کنند که به جای داشتن مطلب مفید تنها خستگی کاربران را به همراه دارد.

 

ثبت وب‌سایت در گوگل وبمستر
پس از مرور چند مفهوم کلی در زمینه عملکرد موتور جستجوی گوگل، اکنون به بخش اصلی بحث که استفاده از ابزار وبمستر گوگل است، می‌پردازیم. برای آنکه بتوانید از این قابلیت مفید گوگل در وب‌سایت خود استفاده کنید، نیاز به ثبت نام خاصی ندارید و تنها با داشتن یک اکانت Gmail می‌توانید کار را شروع کنید.

ابتدا به این آدرس بروید و بر لینک آبی رنگ Sign into Webmaster Tools در میانه سمت چپ صفحه کلیک کنید. اگر در اکانت جیمیل خود وارد نشده‌اید، پس از کلیک بر این لینک، گوگل از شما می‌خواهد که نام کاربری و رمز اکانت جیمیل خود را وارد کنید.

وقتی که شما برای نخستین بار نام کاربری و رمز خود را وارد می‌کنید، به منطقه داشبورد (Dashboard) وارد می‌شوید. در پایین صفحه، شما بخشی برای افزودن وب‌سایت خود را مشاهده می‌کنید. در این قسمت باید نشانی اینترنتی وب‌سایت خود را وارد کرده و سپس بر دکمه Add a Site کلیک نمایید. پس از این مرحله، گوگل از شما می‌خواهد که مالکیت خود بر این وب‌سایت را اثبات نمایید.

 

چگونه مالکیت خود را اثبات نماییم؟
برای اثبات مالکیت، چندین راه از سوی گوگل پیشنهاد داده شده است. سه نمونه از مهمترین روش‌های پیشنهاد گوگل، استفاده از HTML tag، استفاده از اکانت Google Analytics و همچنین تایید فایل HTML است. گوگل البته به شما پیشنهاد می‌دهد برای اثبات مالکیت از روش آخر، تایید فایل HTML، استفاده کنید. در این روش، شما باید یک فایل HTML را که توسط گوگل معرفی شده، دانلود کرده و آن را در ریشه (Root) وب‌سایت خود آپلود کنید.

پس از انجام این مراحل، باید به داشبورد گوگل وبمستر خود بازگشته و انجام این مراحل را با کلیک بر دکمه Verify تایید کنید. با انجام این کار، وب‌سایت شما در گوگل وبمستر ثبت خواهد شد.

پس از ثبت شدن وب‌سایت، باید به این تذکر مهم توجه کنید تا زمانی که مایل به استفاده از ابزار وبمستر گوگل هستید نباید فایل HTML آپلود شده در وب‌سایت خود را حذف کنید چرا که در صورت انجام این کار، وب‌سایت شما پس از مدتی از حالت Verify خارج می‌شود.

 

خطاهای رایج در استفاده از فایل HTML
- فایل تاییدیه پیدا نشده یا محتوای اشتباه دارد.
لطفا دوباره برای دانلود آن و آپلود این فایل در وب‌سایت خود تلاش کنید. گوگل می‌گوید در غیر این صورت نمی‌تواند مالکیت شما بر وب‌سایت را در این حالت تایید کند.

- تغییر مسیر در آدرس وب‌سایت
اگر پس از انجام این روش، ترافیک وب‌سایت شما به وب‌سایت دیگری منتقل شده است گوگل به شما پیشنهاد می‌کند از روش Meta tag استفاده کنید.

اگر مایل هستید از شیوه دیگری چون HTML tag برای اثبات مالکیت خود استفاده کنید کافی است در این روش، کدی که از سوی گوگل به شما معرفی شده است را در میان کدهای <HEAD> وب‌سایت خود قرار دهید. به نمونه زیر دقت کنید:

<HTML>

<HEAD>

<TITLE>Your Title</TITLE>

<meta name="google-site-verification" content="String_we_ask_for">

</HEAD>

<BODY>

گوگل می‌گوید بهتر است برای اجتناب از برخورد با اشتباه‌های احتمالی در این روش، کد متا تگ معرفی شده از سوی گوگل را کپی کرده و در جای مناسب بچسبانید.

پس از انجام این مرحله نیز باید به داشبورد برگشته و بر دکمه Verify کلیک کنید. از یاد نبرید که پاک کردن این کد نیز سبب خواهد شد تا وب‌سایت شما پس از مدتی از حالت Verify خارج شود.

پس از انجام این مراحل وب‌سایت شما در گوگل وب‌مستر ثبت شده است و شما می‌توانید از امکانات این ابزار استفاده کنید.

اگر پس از انجام هریک از این روش‌ها قصد تغییر آن به شیوه‌ای دیگر را داشتید کافی‌ است در صفحه خانه ابزار وبمستر ، وب‌سایتی که می‌خواهید تغییر شیوه را در آن ایجاد کنید، انتخاب کرده و سپس بر آیکون تنظیمات آن کلیک کنید. در این قسمت سپس شما باید بر گزینه Users & Site Owners کلیک کنید و گزینه Manage site owners را برگزینید. پس از انجام این مراحل باید بر گزینه Verify using a different method کلیک کرده و وب‌سایت را بر اساس شیوه ای دیگر تایید کنید.

 

محدودکردن دیگر مدیران
یکی از ویژگی های مثبت ابزار وبمستر گوگل این است که شما می‌توانید به عنوان مالک وب‌سایت برای چندین نفر اجازه دسترسی به این ابزار را فراهم کنید و همچنین دسترسی آن‌ها به اطلاعات وب‌سایت را مدیریت کنید. یعنی در واقع تعیین کنید که آن‌ها به چه میزانی از اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

گوگل سه شیوه دسترسی به این ابزار را فراهم کرده که عبارتند از: دسترسی مالک، دسترسی کامل و دسترسی محدود.

مالک یک وب‌سایت به تمامی اطلاعات آن در ابزار وبمستر گوگل دسترسی دارد و می‌تواند تغییرات دلخواه را در آن ایجاد کند. دسترسی کامل شیوه دیگری از دسترسی‌ است که کاربر استفاده کننده از این ابزار، دسترسی کمتری نسبت به مالک دارد و برخی از ویژگی‌ها از او پنهان نگاه داشته شده است. کاربر این حالت البته به مراتب بیشتر از کاربر حالت محدود به اطلاعات دسترسی دارد.

 

چگونه کاربران دیگر را اضافه کنیم؟
ابتدا نحوه افزودن یک کاربر مالک را با هم مرور می‌کنیم و سپس به چگونگی افزودن دیگر کاربران می‌پردازیم.

برای افزودن یک کاربر مالک، باید در صفحه ابزار وبمستر گوگل بر لینک Manage و سپس لینک Add or remove users کلیک کنید. پس از انجام این کار، لینک دکمه Manage site owners را فشار دهید. در بخش Verified owners گزینه Add an owner را انتخاب کرده و سپس ایمیل کاربر مالک را تایپ کرده و دکمه Continue را فشار دهید.

برای حذف کاربر مالک نیز کافی است تمامی مراحل بالا را طی کرده و تنها در آخرین مرحله در بخش Add an owner گزینه Unverify را برای کاربر مربوطه برگزینید.

برای افزودن کاربران دیگر با سطح دسترسی کمتر به ابزار وبمستر گوگل هم کافی‌ است در صفحه خانه ابزار وبمستر بر روی وب‌سایتی که می‌خواهید کاربر دیگری را به آن بیافزایید، کلیک کنید. پس از انتخاب وب‌سابت، بر آیکون تنظیمات کلیک کرده و Users & Site Owners انتخاب کنید. در این قسمت بر لینک Add a new user کلیک کرده و ایمیل کاربر مربوطه را تایپ کرده و همچنین سطح دسترسی وی را مشخص کنید. پس از این مراحل دکمه Add را فشار  دهید.

پشتیبانی از تمامی بانک ها-فایل بوکر

بالا